torsdag 10 april 2014

Fler annorlunda dagar....

Verkar som det blir fler annorlunda dagar, eller så är det så att livet består av en massa annorlunda dagar vilket gör livet rikt men lite krångligt ibland.

I lördags var jag på naturhistorisa museet med dotter Sara o hennes man David och ett av barnbarnen Tuva. Så roligt att träffa dem. I söndags flög jag tillbaka fr Stockholm till Tel Aviv men med en omväg via Istanbul och kom hem till det armeniska kvareret vid 02.45 på natten. Trött smög jag in i vår lilla bostad där vår sonen Simon sov djupt i gästsoffan efter en natt och dags resa fr Norrtälje till Jerusalem plus en hel del guidning i staden på söndagen av Thord Ove. Två dagar fick vi med Simon med vandringar och besök bl. a på Olivberget o i några olika områden i staden, gravkyrkan och i judiska kvarteret. Vi hann också med västra muren och en vandring på muren som omger ger gamla stan m.m. Samtidigt har vi sonen Andreas här som reser med en grupp men som vi också hinner  umgås med under ganska många dagar.

Idag /torsdag skulle jag och Thord Ove guida en grupp svenska pilgrimmer på en vandring fr västbanken till Lasarus grav i Betania vidare genom muren som skiljer israeler och palestinier åt och uppför Olivberget. Det blev inte riktigt som vi tänkt. Jag tog en taxi tidigt på morronen för att möta gruppen vid Theodosiusklostret där jag skulle möta gruppen. Men där blev det stopp. Polisen ville inte släppa iväg oss på denna fantastiska vandring då det sas att den var farlig för oss. (Jag har gått den förut tillsammans med Lars och Gunilla Lingius vilket gick alldeles utmärkt). Kan ha berott på att det finns vilda hundar...hur som helst fick vi ge oss och istället ta bussen till Betania (Al Azzaria) och Lasarus grav. Thord Ove mötte oss där och tog oss med på den fortsatta vandringen längs muren, genom en checkpoint och tillbaka längs muren och vidare upp på Olivberget. En väg som egentlign var ca 600 meter som nu blev ett antal km p g a den mur man  byggt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar