tisdag 16 maj 2017

Blogg nr 5
Måndag den 15 maj.
Maria, Anders och jag bestämmer oss för att gå en vandring mellan Jerusalem och Al Eizaryia (som hette Betania då Jesus vandrade här) I Betania bodde då bl.a. syskonen Lasarus, Marta och Maria som var goda vänner med Jesus. Här finns en plats som man tror är graven där Lasarus begravdes.
Maria o Anders har krupit ner i Lasarus grav

Muren som står skiljer människor åt !

Vi började med att ta buss från Damaskus porten upp till Olivberget. Sen gick vi nedför berget på andra sidan. På vägen passerar vi Betfage.  Här berättas det om att Jesus bad några av lärjungarna hämta en åsna som han skulle rida in i Jerusalem på = Palmsöndag Vi gick vidare ner längs muren på den Israeliska sidan på en asfalterad och bra väg för att sen gå igenom checkpoint "Zaytoun" och vidare tillbaka längs muren på den Palestinska sidan som inte alls har så fin väg som den 1a delan på Israels sida. För att nu komma fram till Betania/Al Eizaryia o Lasarus grav. Så blev det buss tillbaka till Jerusalem o vidare till Betlehem och en god middag på kvällen.

Tisdag 16 mars: "Kära maken" skjutsar Maria o Anders till Tantur där en "sherut" möter upp för att ta dem till flygplatsen i Tel Aviv. Känns tomt men nu får vi njuta av att Andreas stannar 2 dagar till.
Thord-Ove jobbar och på förmiddagen. En av vaktmästarna på SIRA skolan har hamnat på sjukhus och har opererats idag. Jag åker med Thord-Ove, Nadira /rektor o Mary /sekr. till ett privat sjukhus för att hälsa på honom. Känns skönt att se att han är vid gott mod. Så åker jag med T O till banken för att sätta in en del pengar.
SIRAs bank

Den här texten stod utanför sjukhuset vi besökte på idag.

Här målar en man över gamla texter på
muren och ska skriva ny text
" Make hummus not walls"
Efter en kopp kaffe går Andreas o jag till Muren vid Checkpoin 300. Den är ingen rolig syn men folket i Betlehem kämpar på för att påminna oss alla om att hoppet får aldrig överges. Vi stannar en stund vid det mycket annorlunda hotellet "Walled off Hotel" med världens fulaste utsikt - muren. Solen lyser och vi får en het promenad hem igen.
Så tar vi ( Thord-Ove, Andreas o jag en liten biltur förbi ett av de tre flyktinglägren i Betlehem: AIDA som ligger intill muren. Detta läger kom till 1948 och ingen verkar bry sig om att lösa alla problem som finns här. Flera generationer har levt sin liv i detta område vilket inte är enkelt eller okomplicerat.

" Nyckeln" en Symbol för alla de människor som 1948 fördrevs från sin hem och som ändå tog med sig sin nyckel till hemmet de aldrig mer fick återse. Denna nyckel står för hoppet som fortfarande känns långt borta.
Här är flyktinglägret AIDA - solen lyser också här...

Muren invid flyktinglägret AIDA - känns som man har hoppet kvar.

Här står bilar både lite  här o där i lite olika skick.....