tisdag 23 maj 2017


Blogg nr 7 / Betlehem/Jerusalem
Söndag den 21 maj var en dag hemma i Betlehem. Både "kära maken" och jag var lite dåliga. Blev en vilodag helt enkelt vilket nog var behövligt.
Måndag 22 maj var vi igång igen. Thord-Ove jobbade hela dagen här i Betlehem. I staden var det strejk för de palestinier som sitter i Israeliska fängelser. De har matstrejkat sen i slutet av april och den här dagen stod allt stilla i Betlehem. Inga bussar, inga affärer, inga skolor lite bilar och några taxi.
Min tanke var att äntligen komma iväg till "Yad Vashem" Förintelsemuseet i Jerusalem. Men gatan var helt tom o ingen buss fanns på plats  som vanligt. Jag testade och gick en promenad till Checkpoint 300 där jag kunde gå igenom och ta en buss på den Israeliska sidan in till Jerusalems centrum. Sen var det dags att leta sig fram till spårvagnen och gå på åt rätt håll och gå av på rätt ställe. Det funkade trots en del chansningar från min sida. Jag kom rätt trots att Trump var på ingång till Jerusalems centrum. Kände mig allt lite stolt över att ha fixat detta.
Yad Vashem består bl.a. av ett stort grått
cementhus byggt som en lång stor triangel.
Museet var mycket speciellt och man fylldes av många svåra känslor. Man uppfylldes av  bilder och berättelser och vi var många som gick där med tårarna som rann nerför kinderna. Varför kan vi aldrig lära oss att behandla varandra med respekt.

Så en tur tillbaka till busstationen och vidare till checkpointen och fick sen gå hem igen. Bussen idag var full av palestinier som jobbar i Jerusalem. De tittade lite förundrat på mig om jag verkligen gått rätt. En ung man föreslog att jag skulle ta taxi till checkpointen så slapp alla dessa "gubbar" som sällskap. Men det var faktiskt inga problem - alla var så vänliga och jag satte mig längst bak och iaktog allt prat dem emellan som jag nyfiket undrade över vad det handlade om. Men man kan inte få veta allt här i livet. Trött men nöjd efter dagen.


Bussturen hem t Betlehem
Tisdag 23 maj: Trump i Betlehem. Efter att jag städat o tvättat och Thord-Ove jobbat på morronen tog vi en promenad till Walled off hotel precis intill muren. Hebron road nära oss var helt avstängd då Trump skulle åka in och åka ut ur Betlehem den vägen. men gå fick vi. Men på vägen hem blev vi stoppade för nu kom den låånga konvojen med Trump som skulle tillbaka till jerusalem.
Budskap på Krubbans torg idag

Vi var inte så intresserade av att veta vilken av alla dessa bilar han satt i men däremot var alla poliser vi mötte efter vägen väldigt trevliga. Några foton blev det inte.
I eftermiddags åkte Thord-Ove till Jeriko för ett möte och kommer hem sent på kvällen. Jag har köpt en pizza som väntar på honom. Min eftermiddag avslutade jag på Krubbans torg.

I morron Onsdag är min sista dag och den får jag återkomma  till när jag är hemma. "Kära maken" är kvar här 2 veckor för att vara kvar till skolorna tar sommarlov.















Checkpoint 300 mellan Jerusalem
och Betlehem
En apelsindrink på
Walled off hotel idag










Den här skylten gick vi förbi idag på Hebron road

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar