söndag 21 maj 2017


Blogg nr 6. Betlehem/Jerusalem
Onsdag 17 maj: SIRA skolorna är inbjudna till ett event som arrangeras av en Italiensk organisation /AVSI/som bidragit med pengar till skolorna under ett 3-årsprojekt som nu avslutas. Många skolor var representerade och Furno Hall i Betlehem University var mer än fullsatt. Jag var med där och fick därmed också se universitetet.
En del av Betlehems universitet

Hos slaktaren i Betlehem
På eftermiddagen gick Anderas och jag till slaktaren för att köpa lite kött och knepade ihop en god middag till kvällen.
Torsdag 18 maj: Thord-Ove gör ännu en tur till Tantur för att möta upp en "sherut" som Andreas ska åka med till Tel Aviv då han flyger hem idag. ( Sherut är en slags minibuss/taxi som man beställer och möter upp på vissa bestämda platser) .Thord-Ove jobbar som vanligt med full fart med samtal med lärare, rektorer, går till banken, möter olika personer som är viktiga för SIRA-skolornas framtid etc, och jag roar mej med att städa och tvätt.  Eftermiddagen går jag ner till Krubbans torg och sätter mig bl.a. på Casa Nova och njuter. 
En vilostund på Casa Nova

Fredag 19 maj: "Kära maken" och jag åker buss 231 in till Jerusalem och går ca en halvtimme för att äta en lunch med Jonny /chefen  försäkringsbolaget som SIRA har,
Dagen fortsätter med att ta buss 234 till checkpoint 300 för att gå igenom den och in i Betlehem igen och hem till Solveig och Hani Hanna på en härlig fikastund i ett mycket trevligt hem med mycket trevligt prat..
Checkpoint 300 är ganska tom kvällstid.
Tidiga mornar passerar massar av Palestinier
som måste ta vägen via denna checkpoint för att komma till jobbet.
Särskilda tillstånd krävs och väntan kan vara lång på de tidiga mornarna.
Asfaltbeläggning pågår.

Utanför deras hem har gatan legat oasfalterad med rök och damm, minst ett år efter att man lagt om en del rör. Nu på kvällen kör asfalts-maskinerna för fullt - Trump kommer på tisdag den 23:e maj. Börjar ana att detta besök innebär stängda skolor, avstängda vägar m m....Jag hade tänkt besöka "Yad Vashem" museet(förintelsemuseet)  på måndag i Jerusalem men får avstå då Trump är där den dagen. Kaoset som uppstår gör att det blir svårt att ta sig fram. Hoppas hinna med det på onsdag - min sista dag här för denna gång .
Nytt budskap sätts upp på muren mellan
Betlehem o Jerusalem inför besöket av Trump
Lördag 20 maj: Ännu en Jerusalemdag. Buss 231 till Jaffaporten, en vandring in i "soken" och fika en present. Sen tar jag mig tid för en nostalgivandring och tänker tillbaka på de tre månader Thord-Ove och jag hade här i Jerusalem 2014 som volontärer på Bildas studiecenter. En tid jag sent kommer att glömma.

Det var härligt att få bo o arbeta i gamla stan och möta alla dessa olika människor. Men det blev för min del och två turer hem då min mor fyllde 100 år som vi firade med oss alla barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Tre veckor efter den dagen lämnade hon vår värld och jag fick ta en snabb tur hem för att få ta mitt eget avsked av henne i hennes hem. Begravningen höll jag i (utifrån hennes eget önskemål) och det kändes starkt, fint och sorgligt.

Jag fikade i det judiska kvarteret och mötte Thord-Ove  på eftermiddagen på "Notre-Dame (i Jerusalem) för ett glas juice.
 "Kära maken" åkte tidigt lördag morron till Jeriko för möten av olika slag. På kvällen gick vi till STI (Svenska Teologiska Institutet) på gudstjänst och kyrkkaffe.  Sen  var vi båda trötta och det var sköönt att komma hem vilket vi firade med lite glass och jordgubbar.
En tur genom det
judiska kvarteret
som ligger granne med
den bostad vi bodde i 2014
Notre-Dame i Jerusalem

Utsikt från en av många hål
i muren runt gamla stan 

Blommor från trädgården på STI


Gudstjänstrummet på STI
Solnedgången på väg hem söndag kväll
o en påminnelse om många människor instängdhet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar