lördag 14 november 2015

Betlehem /Jerusalem nov. 2015. Blogg nr 6


Lördag 14 nov.
En dag i Jerusalem.Thord -Ove och jag tog bilen till Jerusalem. Parkerade i P-huset under Mamilla affäscentrum nära Jaffaporten.  Kort promenad till Bildas studiecenter för att vara med på  frukostmöte där. En fin förmiddag där nätverk byggs mellan svenskar som finns här i Israel/Palestina som har många olika slags uppdrag. Volontärerna Ingvar och Anita hade gjort en fin frukost med hembakat bröd, pannkakor, kaviar, .ägg m m ....Blev påmind om Thord Oves  och min volontärtid på  centret våren 2014. Vi fick ocksä en kort presentation av Maria Läppäkari /bl.a. docent i religionsvetenskap och som är ny direktor på STI ( Svenska teologiska institutet som svenska kyrkan är huvudman för). Hon berättade om STI och lite om sig själv som bl.a. forskare .

Vi blev sen hembjudna till Ann Sofia Lasell /direktor på Bildacentret/ på en god salladslunch och kaffe. Thord Ove körde sen till Jeriko för samtal med den lokala rådgivande styrelsen för SIRA skolan i Jeriko. Jag gick med Ann Sofie på en julbasar på "Notre Dame" i västra Jerusalem, sen en promenad i gamla stan och en fika på "Austrien hospis" en oas  i gamla stan. Tog sen bussen hem till Betlehem som fick ta en omväg då det vid muren nära checkpoint 300 (inte så långt från vår bostad -SIRA skolan) hördes tårgas skott och stenkastning. Bildäck brann för fullt på gatan.  Gasen sticker i ögonen men inomhus märks det inte. Detta är naturligtvis problem och svårt att förstå, men samtidigt går det att ana frustrationen som palestinierna känner då de varje dag på olika sätt förnedras på många olika sätt. Nu berör jag situationer som jag inte alls kan förstå men jag anar de stora problem som människorna här i landet ständigt lever med och jag förstår hur viktigt det är med närvaron av många oss som lever i fred.

Visst känner man lusten att ingripa i situationer som man inte kan acceptera men inser att det är farligt för enskilda personer att gå in och försöka lösa konflikter. Vi måste hoppas på de många olika organisationer som finns här och som gör många in satser för att jobba för samförstånd och om möjligt fred. SIRA skolan betyder mycket för många och spelar en stor roll här i Betlehem o i Jeriko. När man  pratar med folk på stan och berättar att man är på SIRA får man alltid tummen upp. Jag tror också på vikten av närvaron av människor från olika håll i världen som ser och berättar. Det finns också många här - både israeler och palestinier som vill fred o rättvisa och kämpar för det. Det behöver uppmuntras.

Söndag 15 nov. 2015. En lugn dag hemma. Middagen åker Thord-Ove och jag genom en av checkpointen för att möta upp Helen Åkerman som kommer till oss och ska vara här en vecka. Sååå roligt ! Eftermiddagen o kvällen ägnar vi åt att introducera Helen här på skolan och i boendet, visar var affären finns m m. Sen lagar vi mat och pratar......

Måndag 16 nov. SIRA skolan är stängd idag p g a att nationaldagen firades i Palestina i går söndag (här på skoman firades den ju i fredags). Eftersom eleverna brukar vara lediga den dagen och att den i år var på en av deras vanliga lediga dagar fick de en extra ledig dag. Innebar att Thord-Ove kunde hänga med Helen och mig in till Jerusalem på en heldag där. Startade på Bildacentret med kaffe och prat m Hania, volontärerna, och Kivork som jag blev såå glad lver att får träffa igen. Han har betytt och betyder mycket för Bildacentrets plats o roll i Jerusalem. Sen blev det promenad på muren som går runt gamla stan där man ser staden lite mer uppifrån. Vi besökte gravkyrkan och både den katolska och ortodoxa Golgataplatsen, ett antal kapell i gravkyrkan och Etiopernas kloster. Därifrån gick vi långt ner och kollade på den vattenreservoar (Helen's reservoar) där man får gå ner i en mörk och fuktig trappa och långt ner finns den lilla "sjön" längst ner i gravkyrkan. Lite paus blev det också för fika och lunch som bestod av en god falafel med tillbehör. Kvällen lagade jag middag här hemma och så fick Helen o jag en pratkväll och Thord Ove jobbade en del med att förbereda veckan som kommer. 

Bilden är från gatan där Ann Sofie bor i gamla stan. Den lägenheten ligger nära den  bostaden som Thord-Ove och jag bodde i våren 2014. 

Thord-Ove på väg in till Bildas studiecenter.


En av de Etiopiska munkarna i gravkyrkan
Munkarnas bostad på taket av gravkyrkan
En av affärsgatorna i det judiska kvarteret. Här finns mycket vacker konst av olika slag.
...och här är Helen o jag glada över att får några dagar tillsammans. Fotograf: "kära maken" (som också är glad över besöket...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar