tisdag 3 november 2015

Betlehem november 2015 blogg 1

Söndag den 1 nov startade jag min resa fr Norrtälje 03.15 och kom fram till Betlehem  ca 16.30. Thord Ove mötte mig vid Tantor gate strax utanför Betlehem för att sen åka taxi in genom checkpoint 300 och sen "hem" till SIRA skolan där han nu jobbar fram till den 20 december. (Återkommer senare med lite mer info om själva skolan).  Det är så roligt att träffa " kära maken " och få se lite mer av hans uppdrag här. Dagen avslutas m promenad, fika
, middag på stan och mycket prat.

Måndag 2 nov. Heldag i Betlehem. T O började jobba vid 7.30-tiden. Jag ärter frukost i trädgården (det blir en god yoghurt med härlig mussli omelett kaffe o melon ). Jag orienterar mig lite i lägenheten, lär mig hitta i skåpen och m TO hjälp hittar jag nu också till matbutiken som är välsorterad. Fm. fika med volontärerna Ingegerd o Karl Magnus och Sture Angel (gift med Mona som TO efterträder här).
Fixar lite lunch ( homos, pitabröd, labane och en lammburgare).
Tar sen en ensam promenad till krubbanstorg och fördelsekyrkan där jag känner mig som hemma då jag varit där ett antal gångr under förra våren då vi var
volontärer i Jerusalem.  Njuter av miljön o folklivet. På väg hem börjar ögonen kännas konstiga -T O ringer o säger att de fått besked om att stänga alla fönster o dörrar -tårgas i luften. Jag skyndar mig hem och ögonen blir bra ganska snart. Inser att detta är ett tråkigt i slag i vardagen här.
Kvällen fixar vi middag här hemma, får igång TV och svt play och kan se lite nyheter.

Tisdag 3 nov. Utflykt till Taybeh (en liten by ca 4 mil fr Betlehem) med Mona o Sture Angel o Volontärerna Ingegerd o Karl Magnus. Byn är en känd för bl.a. sin öltillverkning. Taybeh ligger högt upp på en kulle/berg. Otroligt vacker by med fantastisk utsikt. Vägarna är smala o krokiga och går upp och ner. Sture som kör bilen gör det alldeles utmärkt i den inte helt enkla trafiken. Vi besöker byns ölbryggeri, vintillverkning och ett kyrkobesök. Avslutar med en sen lunch på byns hotel. På vägen dit stannar vi i en annan by med vårt medhavda kaffe. Vi står längs vägen och har en låg mur som bord. Strax stannar en bil med tre palestinier / en far o två söner som är hemma för att plocka oliver då de skördas just nu. Annars bodde dom i Kalifornien. De ville bara höra om vi behövde hjälp. Det finns mycket vänlighet här. Pappans budskap var tydligt. Kom ihåg att inte blanda ihop oss troende muslimer med organisationen IS. Han upprepar det gång på gång. Så jag skickar buskapet vidare.....Dagens utflykt avslutas med besök vid kung Salomos dammar.
Korten visar. Ingången till födelsekyrkan, olivskörd, den muslimsla palestinier vi mötte vid vägkanten, o en av Salomos dammar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar