fredag 13 november 2015

Betlehem/Jerusalem november 2015. Blogg nr 5

Torsdag 12 nov.
Så kom den dag då det var dags igen att fylla år. Dagen bestod av solsken från en klarblå himmel och ca 22 graders värme. För min del började dagen med att städa lägenheten och tvätta en del. Sånt måste ju också göras. Sen fick jag en egen stund då jag gick upp till "krubbans torg" där jag satte mig  på serveringen Casa Nova. Vid 4-tiden blev det middag med "kära maken" på en fiskrestaurang på Beit Jalas högsta punkt "Everest" med vidunderlig utsikt över Betlehem.
Dagen till ära hade Thord-Ove  lyckats köpa en tårta, så på kvällen hade vi tårtfest tillsammans med volontärerna Karl Magnus och Ingegerd och deras respektive som kom hit tidigare i  veckan.

Fredag 13 nov.
Idag fortsatte festligheterna här på SIRA. Skolan firade Palestina s nationaldag som egentligen är på söndag. De  firades med flaggor som målades, ballonger som blåstes upp i de fyra färgerna som finns i den palestinska flaggan (grönt, rött, vitt o svart) , brödbak, dans o sång och besök av ett gäng scouter som  spelade säckpipa. Så fint och häftigt och riktigt festligt. Barnen och lärarna var mycket nöjda med allt ståhej.
Tidigare på morronen hade skolan ett studiebesök av en grupp rektorer från Sverige. De fick information om skolans historia och verksamheten idag av skolans rektor Nadira. Sen gick vi runt i några klasser där de fick se lite mer av själva pedagogiken.
Eftermiddagsfikat bestod av resterna av tårtan från igår så nu har vi nog firat klart för ett tag. Imorron lördag blir det Jerusalem o frukostmöte på Bildas studiecenter för Thord-Ove och mej. T O åker sen till Jeriko för sammanträde och jag stannar i Jerusalem några timmar innan jag tar bussen hem. Mer om dagen kommer nog i en senare blogg.
Ps.
Åter igen problem med bilder. Hittar ingen lösning. Lägger ut lite bilder från SIRA s nationaldags firande direkt på Facebook. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar