söndag 8 november 2015

Betlehem/Jerusalem 2015 blogg 3

Lördag 7 november.
Mona, Sture,  Thord-Ove och jag var bjudna till SIRA skolans trädgårdsmästare /Sami och hans familj i Beit Sahour. Kaffe och middag ( ris, kyckling och mycket grönsaker) och ett härligt samtal med lite engelska och med mycket händer och fötter...Visst är det svårt att prata då man inte förstår varandras språk men med lite engelska ord här o där och med kroppen som verktyg så kommer man långt. Sami / trädgårdsmästaren är expert att prata med händer och fötter. Dgamle mannen på kortet här nedan är Sami s pappa. En cool gammal man som det hade varit fint att kunna prata med, vi hade tyvärr inget språk vi båda förstod. Men hans närvaro förgyllde tiden hos familjen.

TO och jag tar sen en pormenad i gamla stan i Betlehem där vi bl.a. besöker Födelsekyrkan och "Milk grotto church" strax intill Krubbans torg. Det är en plats där traditionen berättar att det var hit som Maria och Josef flydde då Jesus var född och då kung Herodes beslutade sig för at döda alla pojkar som föddes den tiden (massmord). Senare reste  den lilla familjen vidare till Egypten. Den här platsen kommer jag återvända till då den är både vacker o vilsam och bilder som berättar en berättelse om den lilla familjen och deras flykt. Lägger med några bilder därifrån. Vi går sen och fikar på Casa Nova -en skön plats också den intill födelsekyrkan. Sen promenerar vi vidare hem till SIRA och vår bostad här.

Söndag 8 november.
TO skjutsar Mona Sture, Ingegerd och Karl Magnus (SIRA volontärerna) genom en  checkpoint där de tar en taxi vidare till Tel Aviv. Mona o Sture för några dagars avkoppling där och volontärerna för en tur på egen hand. Han kör hem igen och vi lämnar bilen här för att sen ta buss 231 till Jerusalem. (Mona har nu lämnat uppdraget här på SIRA och TO tar över på heltid som  manager.på SIRA.)

I Jerusalem får TO och jag  en skön dag som vi börjar med att fira gudstjänst i St. George's Cathedral. Sen vandrar vi vidare mot gamla stan ocb gör ett upphåll på vägen dit och fikar (cappuccino och en härlig laxnacka) på Educational bookshop som ligger på Salah Eddin street. Så blir det Damaskusporten, västra muren, vidare genom de judiska kvarteren förbi "vår" gamla bostad där vi bodde våren 2014. Vi avslutar med en middag i affärscentrat Mamilla strax utanför Jaffaporten.
Vidare bussen hem igen och en lugn kväll. Kvällen avslutas med "Maxi Yatzy". Jag vann med 1 poäng !

Måndag 9 november.

Thord Ove jobbar med både det ena o det andra. Ekonomi, kolla värmesystemet med en expert här, åker tillsammans med några medarbetsre till tryckeriet m.m.m. m. Jag är husmor idag. Tvättar, stryker och viker lakan, fixar fika och lunch och till kvällen lite enkel middag. ( Jo jag har förberett "kära maken" på att denna service kommer nog inte hålla i sig resten av våra liv ...!) Men här har jag tid ....

Så har jag tagit en promenad här i Betlehem och njutit av att solen tittar fram lite då och då och utetermometern säger 19 grader. Det får duga. 

Ps. Jag har fortfarande lite problem med att få alla bilder åt rätt håll. Får se om jag lyckas lösa det innan alla bloggar härifrån at skrivna. Lovar inget....men jag söker lösning på problemet...!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar