onsdag 11 november 2015

Betlehem/Jerusalem /Jeriko 2015. Blogg nr. 4

Dags för lite dagboksanteckningar.
Tisdag den 10 nov. tog jag en egen tur till Jerusalem. T O jobbar på med sina uppdrag. Jag tog buss 231 från Hebron road som går direkt till Jerusalem.  Till Hebron road har jag bara fem minuters gångväg från SIRA skolan. Bussen slingrar sig igenom Beit Jala uppför o uppför för att sen tas sig ner i dalen till checkpointen.  Där kör bussen åt sedan för koll av pass m m. Jag som turist får sitta kvar i bussen och israeliska militärer kommer in fullt utrustade med sin stora gevär och kollar mitt pass. Om man anses vara gammal eller litet barn behöver man tydligen inte heller gå ut. Övriga får gå igenom kontrollen, visa papper på att de får besöka Jerusalem och kvinnornas handväskor blir noggrant genomgångna. Mycket trist siruation självklart oerhört påfrestande för alla palestinier.

Jag går av bussen vid Jaffa porte  och går till studieförbundet Bildas studiecenter ( där TO o jag var volontärer våren 2014). Sååå roligt att träffa Hania som jobbar där och Ann Sofi som ny direktor. Höstens volontärer hade fixat fika och jag fick en härlig pratstund med dem alla. Pratade så mycket så jag glömde att ta kort på dem. Det kom er lite senare då vi ska dit på frukostmöte på lördag.

Vidare gick jag till Gravkyrkan där det finns några fina lite minddre kapell och som jag uppskattar. Sen promenerade jag vidare genom gamla stan genom Lejonporten och in till Getsenane som ligget vid foten av Olivberget. Ännu en skön o vacker plats att stanna upp på. Lunch på Austrian Hospice där jag också gick upp på taket för att ta kort på vyerna över staden.

Besökte sen Damaskusporten gick vidare utanför den gamla muren runt o tillbaka till Jaffa porten och besökte det moderna affärscentrat Mamilla. Lägger med några kort på lite av konsten som finns där. En väldigt stor kontrast till mycket av livet i Jerusalem. Fikade en god cappuccino och en croasainne....
Tog sen bussen hem  ( som ni som har facebook reda  har fått en beskrivning av. )

Onsdag 11 nov.
En Jeriko dag.  T O åker oftast två dagar i veckan till SIRA skolan i Jeriko och möter lärare, rektor och barnen där. Han och Salwa/rektor/ stämmer av läget och går igenom frågor av olika slag som måste lösas..  Jag fick tillfälle att vara med på en engelskektion i en klass med barn i 8 års åldern. Spämnande värre att se och höra hur duktiga de är. Fick också chans att rätta lite engelska räkneord som de jobbade med idag.

Så blev det en utflykt till ett av  barnens hem i ett av flyktinglägren i Jeriko. Så roligt att se hur stolt hon var att få bjuda sina klasskompisar på pizzaslice och dricka.
Tillbaka till Skolan för att sen återvända "hem" till Betlehem. Chaufför idag var skolornas vaktmästare Elias. Vägen  gick delvis genom öken och vägarna  bestod av berg och dalar i massor med skarpa serpentinvägar . Innan Elias började köra gjorde han korstecknet så det kändes ju betryggande.  Biltrafiken är tuff på många sett.  Mycket bilar, snabbt och trångt. Ett smart sätt att lösa eltillförseln till gatubelysningen i öknen var att varje lampa har sina egna solseller. Kolla ett av korten. Nu blir det en lugn kväll med en enkel middag. Finns lite korv och pasta som ska tillagas. Det får duga idag.

På SIRA sklman fick vi en frukost med lärarna och en slags risgrynsgröt till lunch och pizzaslice vid hembesöket, så vi har klarat oss bra.
Vädret var varmare i Jeriko då det liggr ca 200 m under havsnivån/jämfört med Jerusalem som ligger 600 m över havet.
Nu har mörkret lagt sig och TO jobbar och jag skriver blogg.

Ps. Beklagar att bilderna inte kommer åt rätt håll. Jag hittar ingen lösning på detta. Nästa vecka kommer Helen Å till oss hon är expert på datorer/tror jag....hoppas på henne....ni får vrida och vända på era telefoner/ipad/datorer......





1 kommentar: